Home »

Oct 6, 2014

Sakit sendi lutut

Seramai 9.3 peratus orang dewasa di Malaysia mengalami sakit sendi lutut. Masalah sakit lutut ini agak ketara dalam kalangan mereka yang berumur lebih daripada 55 tahun.


Antara faktor-faktor yang menyebabkan seseorang itu lebih cenderung untuk mendapat sakit lutut:-

1. Usia. Masalah-masalah kecederaan kepada urat ligamen, otot, tendon lebih banyak berlaku dalam kalangan orang muda yang aktif dalam bidang sukan. Masalah artritis seperti osteoartritis, gout lebih banyak menganggu orang yang lebih berumur.

2. Berat badan berlebihan akan menyebabkan lebih beban untuk ditampung oleh sendi lutut terutama semasa berdiri, bercangkung atau bergerak dan boleh mempercepatkan proses kehausan tulang rawan dan masalah osteoartritus.

3. Masalah mekanikal lutut atau kaki seperti mempunyai kecacatan kaki, ketidaksamaan panjang kaki atau tapak kaki yang terlalu leper boleh meninggikan risiko untuk seseorang mendapat sakit di sendi lutut.

4. Kekurangan kekuatan dan regangan otot. Otot-otot di bahagian peha dan kaki yang lemah tidak boleh membantu dalam menyerap tekanan atau beban yang timbul daripada pergerakan dan juga berat badan seseorang.

5. Sukan berimpak tinggi seperti bola sepak, bola keranjang, badminton dan bermain ski boleh menyebabkan seseorang itu terdedah kepada kecederaan lutut kerana terdapat banyak pergerakan yang memerlukan sendi lutut bergerak dan berputar.

6. Sekiranya pernah mengalami kecederaan di lutut atau kaki, seseorang itu adalah lebih cenderung mendapat kecederaan yang sama.



Pilihan terbaik untuk membantu mencegah sakit lutut terutama di kalangan mereka yang berumur 55 tahun ke atas.

Perkongsian ilmu tanpa batasan
Ida Kamilia Mudzakir

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...