Home »

Oct 6, 2014

Cantik cara Islam

JOM kita cantik cara Islam. Insya-Allah, berkesan dan yang paling penting JIMAT!

  1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah muka minimum lima kali sehari dengan air wuduk. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sejadah, solat, berzikir dan berdoa.
  2. Untuk menghilangkan stress, banyakkanlah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita menggerakkan seluruh tubuh. Lalu berkomunikasilah dengan Allah SWT menerusi zikir dan doa.
  3. Untuk pelembap dan awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tetapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci' yang bermaksud, "Ya Allah sebagaimana Engkau telah memperindah kejadianku, maka perindahkan pula akhlakku". (HR Ahmad).
  4. Untuk memiliki bibir yang cantik, bisikanlah kalimah-kalimah Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombong diri atau takbur.
  5. Agar tubuh langsing dan mulus, dietlah secara teratur dengan berpuasa seminggu dua kali iaitu Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud a.s iaitu selang satu hari. Makanlah makanan yang halal, banyakkan sayur-sayuran, buah-buahan dan air putih.
  6. Untuk meluaskan jaringan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan lebih dikenali dan disayangi.
Perkongsian ilmu tanpa batasan,
Ida Kamilia Mudzakir

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...