Home »

Aug 24, 2014

Masalah bengkak susu dan mastitis

Masalah bengkak susu dan mastitis
  • Apabila payudara berat, padat dan bengkak, perah susu keluar dan simpan. Walaupun sesudah anak kenyang, perah sehingga payudara kembali selesa dan lembut. Anak lebih mudah disusukan apabila payudara tidak terlalu kejang dan keras.
  • Segenggam daun gelang susu yang biasa dijumpai di tepi-tepi jalan dan dua sudu biji kacang soya direbus dan diminum dua kali sehari sebanyak satu cawan. Selain itu, ia dapat mengubati payudara yang bengkak sekalipun yang sudah pada tahap radang payudara. Caranya, daun gelang susu yang masih segar ditumbuk halus bersama garam kasar dan dilumurkan di kawasan yang bengkak. Elakkan terkena puting susu.
  • Apabila banyak susu juga menyebabkan bengkak. Bagi mengurangkan susu, empat helai daun sirih disapukan minyak kelapa dan disalai di atas bahang api. Dalam keadaan daun sirih yang masih hangat atau suam, tampal di sekeliling payudara.
  • 30 hingga 60 gram daun setawar dikisar dan diperah airnya. Campurkan dengan madu dan diminum. Hampasnya disapukan pada payudara yang terkena radang payudara atau mastitis.

Perkongsian ilmu tanpa batasan
Ida Kamilia Mudzakir

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...