Home »

Jul 4, 2014

Bengkak Tonsil

Tonsil adalah salah satu organ yang bertindak sebagai penapis untuk menghalang jangkitan kuman terutama di bahagian tekak. Disebabkan fungsi yang sedemikian, ia mudah dijangkiti kuman. Jangkitan kuman di tonsil adalah salah satu penyakit yang agak kerap berlaku dan menyerang kanak-kanak. Jika kanak-kanak menghadapi jangkitan penyakit tonsil, tonsil mereka akan bengkak, merah dan kadang-kala akan bernanah.


Tonsil mudah berjangkit kerana kuman selalunya disebarkan melalui udara apabila batuk atau melalui air liur dan ini dijangkiti secara perkongsian makanan atau alatan seperti sudu atau cawan. Tabiat menghisap jari selalunya tidak menyumbang kepada keadaan ini.

Jika anak ditempatkan di taska atau dirumah pengasuh, pastikan makanan atau minuman tidak dikongsi dengan kanak-kanak lain yang tidak sihat. Jika terdapat anggota keluarga lain yang sedang mengalami sakit seperti batuk dan selsema, mereka juga tidak boleh berkongsi makanan atau sudu dan cuba elakkan dari mencium anak yang lebih kecil untuk mengelakkan mereka daripada dijangkiti.



Perkongsian ilmu tanpa batasan

Ida Kamilia Mudzakir
019-6558504

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...