Home »

Dec 6, 2016

Ketidakseimbangan hormon

Perkongsian maklumat daripada Puan Hasniza Hassan (Ana Edar)

Antara punca masalah haid tidak tetap ialah ketidakseimbangan hormon dalam badan (iaitu hormon estrogen dan progesteron yang mengatur kitaran haid). 

Ketidakseimbangan hormon ini juga boleh menjejaskan kesuburan dan terdiri daripada pelbagai faktor. Antara yang paling biasa ialah wanita kerap mengalami stress dan kebimbangan melampau. Ada juga yang mengaitkan masalah asma dan 'hay fever' (berkaitan allergi) serta masalah tidur sebagai meningkatkan risiko haid tidak tetap. 

Namun begitu, ada juga masalah yang memerlukan penilaian dan tindakan doktor dengan lebih lanjut seperti cyst, fibroid dan endometrosis yang turut boleh menjejaskan kesuburan. Dalam soal ini iaitu untuk membantu melegakan dan mengatasi masalah haid tidak tetap seterusnya mencerahkan peluang untuk hamil. 

Qaseh Gold Adinda boleh membantu membekalkan protein dan mineral zat besi (yang banyak terdapat dalam makanan sunnah terutama kurma) yang berperanan membantu keseimbangan hormon serta mengatur haid.


Selain daripada itu, Qaseh Gold Adinda juga mengandungi triptofan yang diperlukan untuk menghasilkan seretonin dalam tubuh. Seretonin berfungsi untuk menstabilkan mood, membantu tidur yang lena seterusnya akan melegakan tekanan. Secara tidak langsung, ini akan mempengaruhi keseimbangan hormon dalam tubuh yang akan membantu mengatur kembali kitaran haid. 

Jika ketidakseimbangan hormon berkaitan soal asma, maka makanan sunnah ini boleh membantu meningkatkan sistem imun dan mengurangkan radang dan bengkak. Namun begitu. sebaik-baiknya dapatkan dahulu nasihat dan diagnosis daripada doktor. 

Jadikanlah makanan sunnah ini sebagai satu ikhtiar kerana inilah makanan yang diberkati dan dijanjikan Allah dan Rasulullah SAW dengan pelbagai kebaikan.

Insya-Allah.

Perkongsian ilmu tanpa batasan,
Stokis Qaseh Gold Skudai
019-6558504

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...